بررسی طرح افزایش تعطیلات عید فطر در مجلس + متن کامل طرح
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۳۷۹۲
جعفر قادری نماینده مردم شیراز از طرح نمایندگان برای افزایش تعطیلی عید سعید فطر خبر داد.
وی افزود: در این طرح قانون تعطیلی عید سعید فطر اصلاح شده و تعداد روزهای تعطیل آن افزایش مییابد.
متن کامل طرح نمایندگان برای اصلاح قانون افزایش تعطیلی عید سعید فطر به شرح زیر است.
در سالهایی که در تقویم رسمی، ماه رمضان ۲۹ روزه اعلام شده ولی به علت عدم رویت هلال ماه، ماه رمضان سی روزه میشود و یا در سالهایی که رمضان ۳۰ روزه اعلام شده ولی به علت رویت هلال ماه، ماه رمضان ۲۹ روزه میشود، با تغییر ارتباط تقویم هجری شمسی و هجری قمری، شاهد تغییر یک روزه تعطیلات هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید:
پایداری ها در کمین «نواب» مجلس | قالیباف ماندنی است یا رفتنی؟ میرسلیم ، نماینده مجلس : گرانی ها کمر مردم را شکسته / مبادا مردم عاصی شوندبه نظر میرسد که اگر این قانون به این شرح اصلاح شود که در دو حالت ماه رمضان بیست و نه روزه، تعطیلات تقویم شمسی در دو روز اول و دوم شوال و در حالت رمضان سی روزه، تعطیلات در دو روز سیام رمضان و اول شوال باشد، زمان تعطیلات در تقویم تاریخ هجری شمسی عوض نخواهد شد.
به عبارت دیگر در جهت رفاه حال مردم و قابل برنامهریزی بودن وقت مردم، میتوان پیشنهاد داد که روز اول شوال بصورت قطعی تعطیل و روز دیگر تعطیل بسته به اینکه رمضان سی روزه و یا بیست و نه روزه باشد، روز دیگر تعطیل، قبل و یا بعد از این روز باشد.
در این حالت وقتی که براساس پیشبینی تقویم هجری شمسی، چه ماه رمضان ۳۰ روزه و یا ۲۹ روزه باشد، دو روز تعطیل رسمی وجود دارد، بگونهای که اگر رمضان ۳۰ روزه بود، روز ۳۰ رمضان و اول شوال تعطیل باشد و اگر رمضان ۲۹ روزه بود روزهای اول و دوم شوال تعطیل اعلام شود. مزیت این اقدام این است که اگرچه دو روز تعطیل در تقویم هجری قمری متغیر است، ولی دو روز تعطیل در تقویم هجری شمسی ثابت و برای تهیه بلیط سفر و برنامه تفریح خانواده ها و انجام امور کاری و اداری قابل برنامه ریزی است.
برای حل این مشکل، قانون مربوطه به شرح ذیل اصلاح میشود:
متن طرح
ماده واحده: ماده واحده قانون تعطیلی عید سعید فطر مصوب ۱۳۹٠/۶/۶ به شرح ذیل اصلاح میشود:
عبارت «عید فطر» در ماده (۱) لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور مصوب ۸/۴/۱۳۵۹ شورای انقلاب به عبارت «عید سعید فطر دو روز (روز سی ام ماه رمضان (در صورت سی روزه بودن ماه رمضان) و اول شوال و یا اول و دوم شوال (در صورت ۲۹ روزه بودن ماه رمضان))» اصلاح میشود.
این قانون از تاریخ تصویب لازمالاجراء است.
۲۱۲۱۷
کد خبر 1628716منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: عید فطر مجلس یازدهم تعطیلی عید سعید فطر تقویم هجری ماه رمضان هجری شمسی اول شوال سی روزه عید فطر ۲۹ روزه دو روز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۳۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۵ شوال؛ شهادت امام جعفر صادق (ع)
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، امام صادق (علیه السلام) ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه متولد شد. پدر گرامی آن حضرت، امام محمد باقر (علیه السلام) و مادر ارجمندش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر میباشد. نام شریفش جعفر و لقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله میباشد.
ایشان به مدت ۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ق) امامت شیعیان را بر عهده داشتند.
شهادت آن حضرت در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری، در ۶۵ سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی، به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند، در شهر مدینه اتفاق افتاد.
مرقد مطهر ایشان در قبرستان بقیع واقع در مدینه منوره در کنار قبر پدر، پدربزرگ و عمویش امام حسن مجتبی (علیه السلام) قرار دارد.
سیره علمی امام صادق (ع) باعث شد تا مبانی اصیل اسلام به شکلی عقلانی و منطقی در جامعه گسترش پیدا کند و تأکیداتی که ایشان بر حفظ سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) داشتند، باعث رشد و گسترش مبانی اصیل اسلام ناب شد.
امام جعفر صادق (علیه السلام) با تربیت شاگردانی دانشمند، ذخیره علمی بزرگی برای امت برجای گذاشت.
بعضی از شاگردان نامی آن بزرگوار عبارتند از: هشام بن حکم و مؤمن طاق و محمد بن مسلم و زرارة بن اعین و ... که هر یک چهرههای درخشانی از تربیت شدگان مکتب آن حضرتند.